Home                                                                                Chatbox                                                              vwsdating.com

*

Auteur Topic: Gezin moet 6.000 euro betalen bij eindafrekening Luminus  (gelezen 5446 keer)

Bokkerijder

• Gast
Gezin moet 6.000 euro betalen bij eindafrekening Luminus
« Gepost op: 12 september 2006, 01:14:07 »
  • Publish

• Leopoldsburg – Het vijf kinderen tellend gezin Goovaerts uit de Tunnelstraat in Leopoldsburg schrok zich te pletter toen zopas de eindafrekening voor elektriciteit en gas in de bus viel: 6.000 euro bijbetalen en voortaan een maandelijks voorschot van 1.225 euro.  “Ik kan al beter mijn wedde rechtstreeks op de rekening van Luminus laten storten”, zucht echtgenote Karen Marchand. Volgens woordvoerder Jan Robberechts van Luminus is de eindafrekening correct maar is het voorschot op een verkeerde basis berekend.  Toch zal de gasmeter van het gezin nog eens extra gecontroleerd worden.

“Niet te betalen voor normaal werkende mensen!”.  Karen Marchand is er de kop van in.  “Hoe kan dit nu?  De voorbije jaren betaalden we een voorschot van 160 euro, 89 euro voor elektriciteit en 71 euro voor gas, en moesten we bij de eindafrekening nog een 19 euro opleggen.  Nu valt er een eindafrekening van dik 6.000 euro in de bus en zouden we elke maand nog eens een voorschot van 1.225 euro moeten afdokken?  In eerste instantie dacht ik nog dat er ergens een komma vergeten was.  Maar neen, hoor.  Toen ik bij Luminus informeerde, werd ik heel vriendelijk te woord gestaan maar aangemaand om toch maar te betalen.  Het kan niet anders, zei een mevrouw.  Bij Interelectra ging het er barser aan toe.  Toen ik de man aan de telefoon zei dat ik dergelijk bedrag niet kan betalen, kreeg ik te horen dat mijn leiding dan zou afgesneden worden.  Ik hoop dat er gauw een antwoord komt op onze vragen.  Hebben we een lek?  Aar is het fout gegaan ?  Bij Luminus wist men mij wel te vertellen dat ons verbruik vier tot vijf keer hoger ligt dan bij een vergelijkbaar gezin.   Ons gezin telt vijf kinderen.  Het oudste is acht, het jongste zeven maanden.  We gaan allebei uit werken.  Hoe kunnen we dan aan dergelijk verbruik komen ?

Voorschot – Volgens woordvoerder Jan Robberechts van Luminus klopt de eindafrekening.  “Alles is fout gegaan toen in de jaren 2004 en 2005 de meterstand niet door Interelectra opgenomen werd”, legt hij uit.  “De laatste meteropname door Interelectra gebeurde in 2002.  In 2003 is de meterstand door de klant doorgegeven en in 2004 en 2005 is de meterstand geschat.  Dit jaar is de meterstand dan weer officieel opgenomen door Interelectra. 
    Toen is de herberekening uitgevoerd.  Die is een stuk zwaarder dan vroeger omdat de schatting veel te laag lag.  Nu moet voor een periode van 2,5 jaar bijbetaald worden wat effectief verbruikt maar niet betaald werd.  Tot mijn spijt moet ik het gezin Goovaerts dus melden dat de rekening correct is. Hun werkelijk verbruik bedraagt jaarlijks 1.800 euro voor elektriciteit en 3.100 euro voor gas.  We hebben deze bedragen ook gecheckt met de realiteit. Wat de electriciteit betreft, lijkt dit te kloppen.  Wat gas betreft lijkt het bedrag ons vrij hoog.  Maar dat verbruik hangt van diverse omstandigheden af en die kunnen we vanop afstand niet inschatten.  Onze volgende stap nu is het gezin contacteren om de huidige meterstand op te nemen, zodat we nog een triple check kunnen uitvoeren.  Maar alles wijst erop dat onze factuur correct is”.
    Toch nog één lichtpunt voor het gezin Goovaerts.  Jan Robberechts: “De correcte som van de maandelijkse voorafbetalingen bedraagt niet 1.225 maar 410 euro.  Die foutieve berekening is door de computer gemaakt omdat die het bij te betalen bedrag van 6.000 euro als eindafrekening van één jaar beschouwde, terwijl het in werkelijkheid over drie jaar gaat.

Roger VANHOUDT

Bron: Het Belang van Limburg,vrijdag 4 augustus 2006.

Offline dolma1

• VIP
    • veteraan
    Re: Gezin moet 6.000 euro betalen bij eindafrekening Luminus
    « Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2008, 11:32:01 »
  • Publish
  • Dat hele gedoe van leverancier wisselen en zo ...daaraan gaat men twijfelen. Er zijn teveel gevallen en klachten
    Wellicht blijven we beter bij electrabel ech

Ik hoop dat die familie verholpen werd. Echt waar.

dolma

Offline Orrawran

• blueke
    • *
    Re: Gezin moet 6.000 euro betalen bij eindafrekening Luminus
    « Reactie #2 Gepost op: 29 november 2017, 11:54:14 »
  • Publish
  • Het is redelijk geprijsd. Maar als ik er blij mee ben, zal ik dat doen.

leden
    • Totaal aantal leden: 460
    • Latest: Orrawran
    Stats
    • Totaal aantal berichten: 23705
    • Totaal aantal topics: 2657
    • Online Today: 2
    • Online Ever: 204
    • ( 3 augustus 2012, 12:31:26)
    Gebruikers Online
    Users: 0
    Guests: 2